طراحی آسانسور
نوشته شده توسط : آسانسورچی

اساسی ترین و اصلی ترین قدم قبل از نصب آسانسور طراحی، نقشه کشی و آنالیز ترافیک ساختمان و آسانسور میباشد.

در نصب آسانسور عوامل زیادی مانند طراحی و معماری ساختمان، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات، تعداد واحد هر طبقه، میزان ترافیک و …اثر گذار خواهند بود که برای نصب بهترین حالت آسانسور ها بیشترین نقش را دارند.

روند طراحی و راه اندازی آسانسور

در طراحی اولیه ساختمان قسمتی از ساختمان برای آسانسور که اصطلاحا چاه آسانسور نامیده میشود در نظر گرفته میشود. پس از اتمام سقف های ساختمان نوبت به شرکت آسانسوری میرسد. شرکت های آسانسوری برای بازدید اولیه به ساختمان مراجعه میکنند و پس از اندازه برداری های مختلف مانند: عرض چاه، عمق چاه، طول تراول، محل قرار گیری درب ها، ارتفاع طبقات، عمق چاهک و… مقادیر این اندازه گیری ها را بررسی نموده و بهترین حالت و نوع آسانسور را برای ساختمان در نظر میگیرند.

آنالیز ترافیک در طراحی آسانسور

یکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسورها اهمیت بسیار زیادی دارند مبحثی به نام آنالیز ترافیک میباشد.

آنالیز ترافیک به ما کمک میکند تا بهترین حالت برای تعداد آسانسور، ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و…را انتخاب کنیم،که تمامی این موارد در جا به جایی مسافران و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور بسیار مهم هستند. برخی از عواملی که در آنالیز ترافیک آسانسور مورد بحث هستند عبارتند از:

۱: قابلیت جا به جایی آسانسور

آن میزان درصد از جمعیت ساختمان که میتوانند در ۵ دقیقه توسط آسانسور جا به جا شوند. در ساختمان های مسکونی کافیست ۵ درصد از جمعیت ساختمان بتوانند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود. این درصد در ساختمان های تجاری باید به ۱۲ درصد برسد.

۲: زمان سفر اسمی آسانسور

مدت زمانی است که آسانسور از بالاترین طبقه به پاین ترین طبقه رفته و سر جای اول خود بازمیگردد.

۳: انتظار برای آسانسور

حاصل تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسور ها را انتظار برای آسانسور میگویند. این زمان در ساختمان های مسکونی تا ۵/۱ دقیقه مورد قبول میباشد و عدد در ساختمان های اداری باید روی ۳۵ ثانیه باشد و در حالت بسیار ایده آل روی ۲۵ ثانیه میباشد.

طراحی چگونگی قرارگیری قطعات آسانسور در چاله

استفاده از حداکثر فضای چاله » بعد از آنالیز ترافیک این موضوع که کابین با چه ابعادی ساخته شود و بتواند در چاله در نظر گرفته شده نصب و اجرا شود بسیار مهم میباشد. به طور قطع هرچه بیشتر از فضای چاله استفاده شود و فضای خالی کمتری در چاله بماند بسیار بهتر خواهد بود زیرا هر چقدر بیشتر از فضای چاله استفاده شود اندازه کابین بزرگ تر میشود.

محل قرارگیری درب ها » با توجه به عرض و عمق چاله شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ تصمیم میگیرند که چه نوع آسانسوری را طراحی کنند. اینکه درب های طبقه داخل چاله قرارگیرد یا بیرون چاله قرار گیرد.

ریل و وزنه کابین » ریل ها چگونه نصب شوند، قاب وزنه در کنار کابین قرار گیرد یا در پشت کابین، از چه نوع دربی (سانترال-تلسکوپی و گاها اتوبوسی) و چه عرضی استفاده شود، برخی از مواردی هستند که در اندازه کابین و اینکه حدالامکان کابین به سمت مربع شکل برود تاثیر زیادی داشته و باید در نظر گرفته شوند.

 





:: برچسب‌ها: طراحی آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: